موضوع مهم یک قانون و دو روش اجرا در گمرک..

مالیات

🔹ثبت سفارش مهم‌ترین مجوز ورود کالا به کشور است.

تا جایی که چنانچه کالایی دارای ثبت سفارش نباشد، نمی‌تواند وارد گمرکات اجرایی شود.

در مرزهای زمینی این کالاها اجازه ورود به کشور را نمی‌یابند اما در مرزهای آبی، کالاها می‌توانند بدون ثبت سفارش وارد بنادر شوند و پس از آن اقدامات لازم برای ورود کالا به کشور انجام شود. این در حالی است که بر اساس قانون، تنها کالاهایی باید اجازه ورود به کشور داشته باشند که بتوانند مجوز ثبت سفارش را دریافت کنند.

ورود کالاهای ثبت سفارش نشده به کشور یکی از دلایل دپوی کالا در انبارهای بنادر است.

🔹 بنابراین به نظر می‌رسد در خصوص اجرای این قانون باید بازنگری صورت گیرد که کالاهایی که فاقد ثبت سفارش هستند، اجازه ورود به بنادر را نیز نداشته باشند.

در حال حاضر صاحبان کالا می‌توانند کالاهای خود را که در گروه‌های ممنوعه قرار دارند، به بنادر بیاورند و به گمرکات برسانند. اما به دلیل اینکه اجازه ورود به کشور را ندارند، در انبارهای بنادر می‌مانند و به نام کالاهای رسوب‌شده معرفی می‌شوند.

🔹البته ارونقی عنوان کرده ممکن است برخی از کالاها ضروری و اساسی باشند و در بنادر مانده باشند.

به گفته او، گاهی کالاهای اساسی که به آنها ارز ترجیحی تخصیص می‌یابد، به مدت سه یا چهار ماه در برخی از بنادر و گمرکات کشور می‌ماند. بعد از آن اعلام می‌کنند که این کالا در آستانه فساد است و باید ارز آن به سرعت تامین شود.

وقتی هم ما به عنوان گمرک می‌گوییم بدون تامین ارز کالا را از گمرک ترخیص می‌کنیم، باز هم قبول نمی‌کنند و می‌گویند فشار بیاورید که ارز آن تامین شود.
در غیر این‌صورت رسانه‌ها اعلام خواهند کرد که این کالای اساسی در حال فاسد شدن و از بین رفتن است.

معاون گمرک گفته است: بارها تصمیم گرفته شده است که وقتی شخصی کالاهای خود را ثبت نکرده، نتواند اقدام به حمل کالا و ورود آن به بنادر کند.

اما در حال حاضر کالا حمل می‌شود و به یکی از بنادر کشور می‌رسد. آن زمان صاحب کالا تازه برای ثبت سفارش اقدام می‌کند. هر کسی می‌خواهد کالایی را به کشور وارد کند، اول باید از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های واردات مطلع باشد. مجوزهایش را اخذ کرده باشد که مهم‌ترین آنها مجوز ثبت سفارش است.

اما این روند در حال حاضر اتفاق نمی‌افتد و ممنوعه‌ها هم می‌توانند به بنادر وارد شوند.

🔹حالا همین قانونی که با دو روش اجرا می‌شود، موجب بروز مشکلات اساسی و یکی از اصلی‌ترین دلایل ماندگاری کالا در گمرکات شده است.

عدم ثبت سفارش برخی از کالاهای وارد شده به بنادر(اعم از ممنوعه و غیر ممنوعه)، به رسوب کالا در انبارهای بنادر منتج شده و ثبت سفارش برخی از کالاها قبل از ممنوعیت، به رسوب کالا در گمرکات منتهی شده است.

مشاهده قبلی

سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر جایگزین معافیت مالیاتی می‌شود

مشاهده بعدی

بخشنامه – شماره : “۲۷۴/۱۵۵۰۵۴۰”نحوه رسیدگی به ارزش بلبرینگ های وارداتی

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .