تشریح جزئیات میزان ماندگاری کالاها در بنادر و نحوه ترخیص کالاهای اساسی و غیر اساسی

سود بازرگانی کاهش یافت تصویب سود بازرگانی سال ۱۴۰۱ اجرا از اول سال

سود بازرگانی کاهش یافت تصویب سود بازرگانی سال ۱۴۰۱ اجرا از اول سال

تشریح جزئیات میزان ماندگاری کالاها در انبارها

نحوه ترخیص کالاهای اساسی و غیر اساسی

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در برنامه زنده تلویزیونی شبکه یک سیما با بیان اینکه ۵ر۴ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی و حدود ۴ میلیون تن کالای غیر اساسی و غیر کانتینری در بنادر و گمرکات کشور موجود داریم، گفت: کالاهایی که توسط کانتینرها حمل شده هم به ۹۶ هزار TEU کانتینر رسیده است که شامل ۹۰ درصد از کالاهای وارداتی اعم از کالاهای اساسی و غیر اساسی می‌شود.

معاون فنی گمرک و معاون بندری سازمان بنادر جزئیات میزان ماندگاری کالاها در انبارها و نحوه ترخیص کالاهای اساسی و غیر اساسی را تشریح کردند.

ارونقی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی مدت زمان ماندگاری کالا در گمرکات بنادر کشور دو ماه است البته ممکن است ادامه ماندگاری برخی کالاها توسط خود گمرک تمدید شود تا صاحبان کالا ادامه فرآیند ترخیص را انجام دهند، تأکید کرد: برخی از کالاهای اساسی طبق حقوق مکتسبه خود امکان انتقال آنها به سازمان اموال تملیکی نیست بنابراین زمان مدت نگهداری آنها بیش از دو ماه می‌شود.

وی با بیان اینکه روند کالاهای وارداتی به گونه‌ای است که کالاها وارد مناطق آزاد، ویژه و گمرکات کشور می‌شود و صاحبان کالا باید تشریفات لازم را توسط گمرک انجام دهند و بعد از طی مراحل ترخیص، کالا وارد کشور می‌شود، گفت: در بنادر و مناطق ویژه و آزاد کالا وارد شده و مراجع تحویل گیرنده، کالا را تحویل می‌گیرند و یک فرصت دو ماهه برای صاحب کالا وجود دارد و در صورت نداشتن عذر موجه، صاحب کالا مراجعه کرده و تشریفات گمرکی را انجام می‌دهد و نسبت به ترخیص کالای خود اقدام می‌کند.

معاون فنی گمرک با بیان اینکه برخی از کالاها از جمله کالاهای گروه چهار که ممنوع الورود است، ولی ابتدا وارد شده و بعد از آن صاحبان کالا اقدام به ثبت سفارش آنها می‌کنند، گفت: در این بین دو حالت وجود دارد. اول اینکه در ابتدا برخی از کالاهای ممنوعه وارد می‌شوند و بعد از مدتی مجوز قانونی برای واردات آنها صادر شده و سپس ترخیص می‌شوند؛ دوم هم مانند پارسال که ۷ میلیون تن کالای دپو شده در گمرکات وجود داشت و بعد از اعلام گمرک مبنی بر فاسد شدن و اتمام زمان مصرف آنها، دولت اقدام به ترخیص آنها کرد؛ اما امسال در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه موضوع ثبت سفارش در مرزهای زمینی توسط گمرک کنترل می‌شود و اجازه ترخیص کالا یا ترانزیت بدون مجوز یا ثبت سفارش را نمی‌دهیم، افزود: به صورت کلی باید فرآیند، زیر ساخت‌ها و همچنین ثبت سفارش کالا باید انجام شود و همان طور که هم اکنون اعلام شده بیش از ۴۷ درصد از کالاها در بنادر کشور بدون ثبت سفارش وارد می‌شوند و ما روند ثبت سفارش آنها را بررسی نمی‌کنیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: اگر کل فرآیند ترخیص کالا از ابتدا تا انتها را در نظر بگیریم، مشکلات بسیار زیادی برای متروکه اعلام کردن کالا در گمرکات کشور وجود دارد به طوری که برخی از صاحبان کالا بدون ثبت سفارش اقدام به واردات کالا می‌کنند و برخی هم با مشکل تأمین و انتقال ارز مواجه هستند که باعث طولانی شدن مدت زمان ترخیص کالا و در نتیجه دپوی کالا می‌شود. مشکل دیگر فرآیند همکاری دستگاه‌های مختلف با گمرک است؛ چراکه گمرک با ۲۲ سازمان و دستگاه اجرایی در ارتباط است که بسیاری از آنها در این زمینه همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.

وی همچنین با اشاره مشکل سامانه جامع گمرکی کشور (EPL) و دستور رئیس‌ جمهوری برای ادغام سیستم جامع تجارت و سیستم جامع گمرکی خاطرنشان‌کرد: به دلیل نبود همخوانی این دو سامانه از تاریخ نهم آذر امسال، قرار بود این سیستم یکپارچه راه‌اندازی شود تا از تداوم مشکلات موجود جلوگیری شود.ارونقی ابراز امیدواری کرد با شروع به کار این سیستم یکپارچه، تولیدکنندگان و تجار بتوانند در کمترین زمان ممکن سفارشات خود را ثبت و پیگیری کنند.

مشاهده قبلی

بخشنامه – شماره : “۲۲۷/۱۳۴۶۶۴۴”ایجاد قابلیت استعلام در سامانه ثبت اطلاعات معاملات نفتی (ثامن) کارشناسان با استفاده از سامانه از صحت شماره سریال اظهارنامه صادراتی که در آن شماره پیش فاکتور موضوع استعلام استفاده شده‌است اطمینان حاصل نمایند

مشاهده بعدی

مذاکرات جدید واردات خودرو

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .