کاهش صادرات صنایع دستی و فرش

ED66C71A 7CA4 4ACF 958F 87ADF40C0353

🔘 سقوط ۶۳ درصدی صادرات فرش و صنایع دستی ایران در دولت روحانی 

🔻براساس آمارهای گمرک ایران صادرات فرش و صنایع دستی ایران در سال ۱۳۹۰ حدود ۶۲۲ میلیون دلار بوده که این میزان در سال اول دولت روحانی به ۳۵۵ میلیون دلار رسیده است.

🔻اما طی دو سال اخیر صادرات فرش و محصولات صنایع دستی ایران با سقوط ۶۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۲ به کمترین مقدار طی دو دهه اخیر رسیده و رقم ۱۵۴ میلیون دلار برای سال ۹۸ و رقم ۱۳۱ میلیون دلار را برای سال ۹۹ را رقم زده است.

گفتنی است؛ صادرات فرش ایران در سال‌ ۱۳۹۳ به ارزش ۳۳۱ میلیون دلار، ۱۳۹۴ به ارزش ۲۹۲ میلیون دلار، سال ۱۳۹۵ به ارزش ۳۶۰ میلیون دلار، سال ۱۳۹۶ به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار، سال ۱۳۹۷ به ارزش ۲۸۳ میلیون دلار و سال ۱۳۹۸ به ارزش ۶۹ میلیون دلار بوده است که مقایسه این ارقام نشان می‌دهد اگرچه نقطه عطف صادرات فرش دستباف در سال ۱۳۹۶ بوده، اما بعد از آن افت صادرات را در سال ۱۳۹۷ و سپس کاهش شدید صادرات این کالا را در سال ۱۳۹۸ شاهد بوده‌ایم و در سه ماهه اول امسال نیز بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران ارزش صادرات این کالا تنها ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

بخشی از کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی مربوط به مسائل بین المللی از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و بخشی نیز مربوط به مسائل داخلی است. اما دلایل این افت صادراتی هر چه که باشد مسئولین مربوطه باید زودتر راهکارهای جبرانی برای آن را برنامه ریزی کنند زیرا با افت صادرات فرش دستباف اشتغال ۲ میلیون نفر شاغل در این حوزه به خطر می‌افتد و هم علی رغم تأکید به توسعه درآمدهای صادراتی غیر نفتی بخشی از درآمدهای صادراتی غیر نفتی به راحتی از بین رفته است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه صادرات فرش یک کار زمان بر است و برای بازگشت ارز حاصل از آن یک سال زمان لازم است، گفت: به دلیل بی‌توجهی مسئولان بانک مرکزی به این مساله کارت بازرگانی تجار باسابقه تعلیق شد.

 

مشاهده قبلی

جزییات تامین ارز اقلام دارویی اعلام شد

مشاهده بعدی

ثبت سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه لغو شد

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .