بخشنامه ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی لغو شد

ترخیص کالا

ممنوعیت صادرات صیفی‌جات لغو شد

به گزارش خبرنگاران روز گذشته معاون وزیر کشاورزی به رئیس گمرک از ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، بادمجان و پیاز به دلیل کاهش تعرفه واردات کشورهای همسایه و تنظیم بازار داخلی تا اطلاع ثانوی خبر داد.

در این نامه آمده است: با توجه به تحولات جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی از کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه واردات در کشور های همسایه و ضرورت تنظیم بازار داخلی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و قانون تمرکز خواهشمند است دستور فرمایید:

ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، بادمجان و پیاز تا اطلاع ثانوی به گمرکات اجرایی اعلام شود.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:

با پیگیری مجلس، بخشنامه ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز لغو شد.

آقای اعظمی گفت:
با پیگیری مجلس، وزارت جهاد کشاورزی متوجه شد که بخشنامه‌ ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز، خلاف قانون است و باید لغو شود؛ این وزارتخانه اعلام کرده که فعلا صبر می‌کند و این بخشنامه اجرایی نخواهد شد؛ اما درخواست کردیم که این موضوع را به طور رسمی به گمرکات ابلاغ کنند و اکنون صادرات این ۴ محصول کشاورزی ممنوع نیست.

او می‌گوید:
این بخشنامه، یک بخشنامه کشاورز کُش و خلاف بند «ش» از تبصره ۱۷ قانون بودجه امسال است؛ زیرا وزارت جهاد کشاورزی ۶ ماه قبل از اعلام ممنوعیت محصولات، باید به کشاورزان اطلاع‌رسانی کند که صادرات کدام محصولات را می‌خواهد ممنوع کند یا کاهش دهد.

به گفته آقای اعظمی، وزیر کشاورزی در برنامه‌های قبلی خود عنوان کرده که هیچ وقت از جیب کشاورزان هزینه نمی‌کند؛ اما این بخشنامه دقیقاً هزینه کردن از جیب کشاورزان به نفع دیگران است.

همچنین، اتفاق دیگری که رخ داده این است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی عنوان کردند که می‌خواهند برای صادرات محصولات، تعرفه بگذارند که این موضوع نیز مورد پذیرش مجلس نیست؛ زیرا این اتفاق در سال ۹۹و ۱۴۰۰ رخ داده که برای پیاز تعرفه ۱۰ هزار تومانی قرار دادند و سبب شد تا کشاورزان متضرر شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: ممنوعیت صادرات صیفی‌جات به طور قطع بر روی قیمت این محصولات که به صورت غیر واقغی بالا رفته بود، با این رویداد و افزایش عرضه قیمت‌ها سقوط خواهد کرد.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم بادمجان در سطح خرده فروشی به ۲۰ ال ۲۵ هزار تومان رسید که امیدواریم با ممنوعیت صادرات قیمت آن در بازار داخلی کاهش یابد.

بعد از اطلاع رسانی درباره این خبر برخی از نمایندگان مجلس به این اقدام اعتراض کردند و آن را غیر قانونی دانستند؛ بر اساس قانون ایجاد ممنوعیت صادرات از قبل باید به اطلاع ذی‌نفعان رسیده شود.

ممنوعیت صادرات صیفی‌جات لغو شد

بنابر این گزارش سیدروح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران گفت: نامه وزارت جهاد به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه، بادمجان، سیب زمینی و پیاز، با پیگیری های صورت گرفته و نظر شفاهی وزارت جهاد به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد و صادرات  این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست.

سخنگوی گمرک، درباره ممنوعیت صادرات تعدادی محصولات کشاورزی اظهار داشت: طبق نامه وزارت جهاد کشاورزی صادرات این محصولات به دلیل تنظیم بازار بررسی باید ممنوع می شد که به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، نامه مذکور به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد .

مشاهده قبلی

بخشنامه – شماره : “۲۲٫۱۴۰۱٫۱۱۵۲۹۰”بلاغ فهرست محصولات زنجیره فولاد و فلزات اساسی مشمول عوارض صادراتی ▪️عوارض صادراتی قراضه فلزات بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ۸۰ درصد. می باشد

مشاهده بعدی

بخشنامه – شماره : “۲۷٫۱۴۰۱٫۱۲۴۸۳۸”درخواست اعلام نظر در ارتباط با تفاهم نامه گمرک و وزارت بهداشت

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *