ماجرای اعتراضات مالیاتی اخیر چیست؟

مالیات

براساس اعلام دولت و با مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، در راستای حمایت از صنوف و فعالان اقتصادی، سقف استفاده مؤدیان از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم از ۳۰ برابر ماده ۸۴ که در بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین شده بود، به ۱۰۰ برابر افزایش یافت.

به این ترتیب مؤدیانی که درآمد یا فروش سالانه آنها تا سقف چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان باشد، می‌توانند از امکان تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند.

البته فعالان اقتصادی تقاضای افزایش ۱۴۰برابری را داشتند که با این مسئله موافقت نشد.

لازم به ذکر است، در سال گذشته حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کردند که با توجه به افزایش قابل توجه سقف مشمولان این ماده، پیش‌بینی می‌شود که دایره افرادی که می‌توانند از شرایط این ماده قانونی استفاده کنند به بیش از دو میلیون نفر برسد.

همچنین در سال گذشته در ابتدا ۳۰ برابر (معادل یک‌میلیارد و ۸۰ میلیون تومان) ماده ۸۴ در قانون بودجه ذکر شده بود که با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این رقم به ۴۵ برابر (معادل یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان) تغییر پیدا کرد.

متن ماده ۱۰۰ و تبصره آن به‌شرح زیر است: مؤدیان موضوع این فصل این قانون مکلف‌اند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک­ سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق‌ نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات ‌متعلق را به‌نرخ مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون پرداخت نمایند.

تبصره ـ سازمان امور مالیاتی کشور می­‌تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید.

در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

گفتنی است، با توجه به تبصره ماده ۱۰۰، در صورتی که هریک از مؤدیان جزو شمول آن قرار بگیرند مالیات آنها به‌صورت مقطوع تعیین می‌شود.

ضرایب افزایش مالیات‌های مربوط به تبصره ماده ۱۰۰

براساس آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم کسانی که مالیات سال قبل آنها تا پنج‌میلیون تومان یا کمتر بوده است و سازمان امور مالیاتی مدارک و مستنداتی در خصوص درآمد آنها ندارد برابر سال ۱۳۹۹، کسانی که پنج تا ۱۲ میلیون تومان مالیات در سال گذشته پرداخت کردند، شش درصد رشد خواهند داشت و کسانی نیز که بیش از ۱۲ میلیون تومان ذیل تبصره ماده ۱۰۰ مالیات پرداخت کردند، ۱۲ درصد رشد مالیات خواهند داشت.

سایر مؤدیان نیز که درآمد سالانه آنها بیش از سقف تعیین‌شده در تبصره ماده ۱۰۰ است باید به سازمان امور مالیاتی اظهارنامه ارائه کنند و سازمان نیز باید براساس ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم اظهارنامه‌ها را بپذیرد مگر آنکه مدارک و مستنداتی ارائه کند که خلاف اظهارنامه باشد.

مشاهده قبلی

بخشنامه – شماره : “۷۴٫۱۴۰۱٫۳۵۵۵۹۸”ساماندهی صادرات محصولات فولادی مقاطع تخت

مشاهده بعدی

بخشنامه – شماره : “۷۶٫۱۴۰۱٫۳۷۶۷۳۶”ساماندهی صادرات محصولات فولادی مقاطع تخت اضافه شدن یک شرکت به فهرست صادرات کنندگان مجاز محصولات فولادی مقاطع تخت

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *